اگر آب گل آلود شود فقط ما از آن ماهی نمی گیریم/ استعفا آخرین اهرم قانونی است

خود را به اختصار معرفی کنید ؟

بسم الله الرحمن الرحیم. سید علی هاشمی نژاد هستم تحصیلات حوزوی را از بهبهان شروع کردم و بعد به اهواز و از آنجا به قم و مجدداً به اهواز برگشتم و در مدرسه امام خمینی (ره) اهواز در محضر آیت الله جزایری و آیت الله شفیعی تلمذ کردم.

 

چه مدت است امام جمعه شهرستان هستید ؟

بیش از ۳ سال است خدمت می کنم.

 

 تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ای که تا الآن داشتید ؟

خاطرات تلخ و شیرین زیاد هستند که البته زندگی بشر مجموعه ای درهم آمیخته از خاطرات شیرین و تلخ است اما تلخ ترین خاطره بنده این بود که به یکی از مسئولین عالی رتبه کشور جهت درست کردن فضای مقبره ی شهدای گمنام شهرستان مراجعه کردیم آن هم مسئولی که با این کار به صورت مستقیم در ارتباط بود، کسی که در چارچوب مقررات قانونی او از طرف ولی فقیه مأمور به ساخت و ساز قبور و مزار شهدا و مخصوصاً شهدای گمنام شده و وظیفه این تشکیلات محرومیت زدایی بود، در جواب با صراحت تمام گفتند که شهدای گمنام به ما ربطی ندارد و در حقیقت احساس کردم سقف روی سرم خراب شد چون واقعاً از این شخص انتظار شنیدن چنین جوابی نداشتم و شیرین ترین خاطره هم مربوط به زمانی بود که سردار باقرزاده تماس گرفتند و سهمیه شهدای گمنام باغملک را اعلام کرد و جهت جانمایی مقبره شهدای گمنام باغملک و شهر صیدون با همدیگر به مکان مزارهای فعلی شهدای گمنام رفتیم.

 

ب اهم کارهای یک امام جمعه در شهرستان چیست ؟

اساسی ترین کار امام جمعه برگزاری نماز جمعه است، حکومت اسلامی شئوناتی دارد از جمله انتخاب امیرالحاج که برای حجاج امیر انتخاب کند که در حقیقت رهبر این حجاج باشد و یکی دیگر از آن شئونات حکومت اسلامی برگزاری فریضه نماز جمعه است که همین اقامه فریضه مذکور وظیفه اصلی ائمه جمعه می باشد. در کنار این وظیفه که یک سیاست ترویجی فعالیت های فرهنگی و دینی در اجتماع هفتگی است کارهای فرهنگی دیگری زیر چتر جایگاه نهاد امامت جمعه انجام می شوند از جمله : ریاست شورای فرهنگ عمومی، ریاست ستاد جمع آوری زکوات، جهت دهی در مسائل فرهنگی به دستگاه هایی مثل سازمان تبلیغات و سپاه پاسداران و ارشاد اسلامی و… با راهبرد منویات رهبر معظم انقلاب، ایجاد تعامل بین مسئولین، در مسیر انقلاب نگه داشتن مسئولین به واسطه جایگاه و خط مشی امام جمعه در شهرستان ها، تبیین فرمایشات ولی فقیه برای مردم چون ممکن است عده ای به دلیل مشغله کاری نتوانند به خوبی فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی را دنبال کنند، همسو کردن مسئولین و مردم، رساندن خواسته های مردم به مسئولین چه در شهرستان و استان و یا در سطح کلان کشور و فعالیت های فرهنگی زیادی که می تواند از این منفذ داشته باشد.

 

SAM_0089222222222222222222222

 

وضعیت عمومی سطح شهر را چگونه ارزیابی می کنید ؟

این فرمایش شما عام است یعنی اگر بخواهیم برای ارزیابی یک شهرستان نظر کارشناسی بدهیم باید مؤلفه های مختلفی را در نظر بگیریم. من معتقدم که در مجموع کارهای انجام شده از طرف انقلاب برای مردم باغملک و تمام ایران بسیار زیاد بوده و الحمدالله مردم و به ویژه مردم باغملک هم مطلع از این موضوع هستند. اما در خصوص مسائل فرهنگی معتقدم کارهای انجام شده اگر چه لازم بود کافی نیست. کارهای فرهنگی روی زمین مانده ی زیادی داریم که می طلبد دوستان طلبه بومی که در قم هستند به استناد آیه شریفه ” نَفر ” مراجعت کنند و مردم منطقه خود را انذار و نسبت به مسائل فرهنگی دینی ترغیب کنند. عمده مشکلات با رساندن معارف دین به مردم حل خواهد شد و دیگر نیازی به اجبار و اکراه نیست. معتقدم اگر کار فرهنگی خوب در یک منطقه ای انجام و نفاق از کار فرهنگی زدوده شود نیازی به خیلی از مراجع جبریه حاکمیتی نیست یا حداقل محاکم ما کارشان کمتر می شود. در واقع مادر همه کارهای عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، کار فرهنگی است و بد نیست این دعوت را به صورت عمومی از همه تحصیلکرده های شهرستان که در جاهای مختلف مملکت هستند داشته باشیم که رجعت و جهت حل معضلات موجود منطقه همفکری کنند.

در مسائل عمرانی و زیر ساخت ها در شهرستان باغملک معتقدم نیاز به فکر عمیق و یک توان مضاعف وجود دارد یعنی مسئولین عالی رتبه شهرستان باید همت کنند و کاستی هایی که وجود دارد را برطرف کنند. بعنوان مثال عرض کنم آب میداوود که یک معضل است و اگر کسی مسئول باشد خواب را از چشمش می رباید. میداوودی که رودخانه از کنارش عبور می کند و تا سد کارون ۳ که آب شرب و شیرین با IC مطلوب دارد فاصله کمتر از ۸۰ کلیومتر دارد اما آب شرب آن را هنوز با تانکر سیار به آن می رسانند. و این مسئله نیاز به تأمل دارد!! یا بحث جاده های بین روستائی و شهری باغملک که معضلاتی به وجود آوردند مثل کشتار روزانه مردم با تصادفات که به خاطر نامطلوبی جاده ها و آسفالتهاست. معتقدم نسبت به این قضیه اگر تقصیری در کار نبوده ولی قصور مشهودی بوده است. یا نسبت به گاز که الآن در حال حاضر سردترین منطقه شهرستان باغملک یعنی در صیدون و روستاها تا تنگ چویل و بهاره که منتهی الیه خوزستان و هم مرز با استانهای چهار محال و بختیاری و کهگلویه و بویراحمد است هنوز متأسفانه زیر ساخت گاز نرفته است. البته مسائل عمرانی خوب هم داریم برای مثال در بخش مرکزی یک نقاطی بود صعب العبور که توسط کارگزاران نظام اسلامی آب و گاز و برق و تلفن و غیره به آنجا برده شده که جای تشکر دارد.

در مسائل سیاسی عرض کنم که در باغملک خدا را شکر یک ید واحده ای است. معتقدم جریانات سیاسی مختلف باید در جامعه باشد و اگر تضریب آراء نباشد توفیق در مسائل اجتماعی کمتر حاصل می شود لذا اختلاف سلیقه باید باشد. الحمدالله با علم قطعی نسبت به قضیه عرض می کنم در باغملک مردم یکپارچه در مسیر هدف اصلی نظام که ارتقاء اسلام ناب است می باشند و با حمایت خود از انقلاب و نظام اسلامی در ایام مختلف این را ثابت نمودند.

 

نحوه تعامل مسئولین با شما و شما با مسئولین چگونه است ؟

به هر حال به مسئولین خدوم و مؤمن ارادت دارم و ارتباط خوب است البته یک زمانی ممکن است بهتر و یک زمانی کمتر باشد ولی در مجموع ارتباطات جمعی مسئولین با همدیگر در باغملک خوب است. یک کار بسیار مطلوبی که در سال های گذشته انجام می دادیم این بود که صبح های سه شنبه هر هفته نماز صبح با همه مسئولین اقامه می شد و بعد کلاس معارف مدیران برگزار می کردیم که برکات زیادی داشت که متأسفانه الآن برگزار نمی شود اما بناست مجدداً احیا شود. در همین جا به کل شهرستانهای کشور و مخصوصاً خوزستان پیشنهاد می کنم که کلاس معارف مدیران را برگزار کنند.

SAM_008611111111111111111111

 

برای توسعه مصلای نماز جمعه چه تدابیری اندیشیده اید ؟

تقریباً از همان ماه های اول که آمدیم با توجه به اینکه عشق مردم به جایگاه نهاد ولایت فقیه و ائمه جمعه در شهرستان ها و مخصوصاً در باغملک خیلی زیاد است و این فضای فعلی مسجد که توسعه هم داده شده جوابگو نیست، در این فکر افتادیم که مصلایی تدارک ببینیم و سعی بر هماهنگی در شهرستان شد و علی رغم اینکه افکار سیاسی مختلف بود ولی خدا را شکر یک اتحادی زیر چتر جایگاه نهاد امامت جمعه برای مصلا برقرار و یک تصمیمی گرفته شد، ولی در استان این تصمیم وتو می شد، و الآن هم بی تفاوت نیستیم و باز هم در حال پیگیری از طریق استانداری هستیم. از استانداری که پشتوانه تجربه تلفیقی قوه مقننه و قوه مجریه را دارد استدعا داریم برای حل مشکل مصلای شهرستان باغملک مرحمت کنند.

 با شنیدن این کلمات اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند را بگویید ؟

امام خمینی (ره) : اقتدار و عزت اسلام

امام خامنه ای (مدظله) : تاریخ و دروان امیر المؤمنین (ع)

دکتر روحانی : امنیت ملی

مذاکرات ژنو : تاریخ بعضی از قصورها را نمی بخشد

شهدای گمنام : مظلومیت تمام

حجاب : صیانت از جامعه و آحاد مردم

نماز جمعه : ظهور اقتدار اسلام و شاخص برای جامعه       

شهرستان باغملک : صمیمیت و صفا

 

 نظرتان راجع به کاهش بودجه استان در لایحه بودجه ۹۳ دولت چیست ؟

 ببینید ما وقتی می خواهیم اظهار نظر کنیم باید تمام جوانب تصمیمات یا اقدامات دیگران و وضعیت کشور را هم در نظر بگیریم. بنده هاشمی نژاد اگر امروز فریاد بزنم ایها الناس دولت دارد به مردم اجحاف می کند و این را به عنوان تبلیغات برای خودم استفاده کنم، درست نیست. معتقدم همیشه اینطور نیست که با گِل آلود کردن آب، “ما” از آن آب ماهی می گیریم شاید دشمن ماهی بگیرد لذا بعضی از این اقداماتی که صورت گرفته را بنده قبول ندارم البته نمی خواهم به ساحت بعضی از دوستان در بعضی از نهادها یا تشکل های قانونی ایراد وارد کنم هرکسی خودش جوابگوی اعمال خودش است و قطعاً دلیل دارد، اما اگر از من بپرسید اگر شما نماینده مجلس بودید در این شرایط استعفا می دادید می گفتم نه ، چون استعفا آخرین اهرم قانونی است که یک نماینده باید از آن استفاده کند و به اعتقاد بنده اهرم های دیگری برای رساندن مظلومیت باید استفاده می کردند در هر حال اگر من بودم این کار را انجام نمی دادم مستدل می گویم نه اینکه بدون اطلاع به موضوع باشم. حالا اینکه این کاهش بودجه مورد پسند است یا نه، معتقدم مورد پسند نیست و ما باید با کارشناسی بیشتر و بهتر این قضیه را با راهکارهای قانونی مدیریت کنیم. الآن لایحه بودجه به مجلس تقدیم شده و هنوز تصویب نشده و نمایندگان خوزستان و مسئولین عالی رتبه استان می توانند تغییرات لازم را در لایحه ایجاد کنند.

 

 کلاً با نقد چه میانه ای دارید ؟

باورم این است که بدون نقد پیشرفت محال است، یعنی اگر شما در یک مسیر عادی بدون نقد حرکت کنید پیشرفت نمی کنید لذا در حقیقت نقد تغییر عادت نامطلوب به مسیر درست و مطلوب است. معتقدم نقد باید باشد مخصوصاً برای مسئولین ولو اینکه روحیه آنها انتقاد پذیر نباشد. منتقد باید نقد بکند ولو تأثیری در نقد شونده هم نگذارد.

 

در پایان اگر حرفی با مردم شهرستان باغملک دارید بفرمائید ؟

مردم عزیز و شریف باغملک فراتر از آن چیزی که بنده از آنها بخواهم در پای بندی به مسائل دینی اقدام کرده اند. من چیزی که خودم دیده ام در هر خانه ای که در باغملک می روم یا پدر شهید، یا مادر شهید، یا برادر و خواهر شهید، یا همراه و یار شهید و یا جانباز وجود دارد و در حقیقت در هیچ خانه ای در باغملک نرفتم مگر اینکه بوی شهید استشمام کردم. پس این مردمی که خودشان را وقف اسلام و پای بندی به آن کردند مستحق خدمات بیشتری هستند. اول نفس خودم را واقعاً مخاطب قرار می دهم و بعد مسئولین شهری و استانی و کشوری را که به مردم عزیز ایران و این مردم عزیز باغملک  که یک گل از گلستان ایرانند بیشتر قدردانی کنیم و به باورها و اعتقادات و خواسته های مردم تکیه کنیم. آن چیزی که می خواهم ختم کلامم باشد این است که انشاء الله با تکیه و توکل بر خدا و اعتماد به این مردم فضای آمدن منجی عالم را مهیا کنیم و عطر حقیقی این گلستان را با آمدن امام زمان (عج) تکمیل خواهیم کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 11:32 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |